mag je youtube muziek in een winkel afspelen ?

Youtube heeft een overeenkomst met Buma Stemra. Wil ik muziek in een winkel afspelen dan moet ik ook aan Buma Stemra betalen. Maar hoe zit dat dan als ik muziek via youtube afspeel dus niet het beeld. Moet ik dan alsnog aan Buma Stemra betalen, dit zou dan toch dubbelop zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou in die situatie Spotify gebruiken, voor 10 euro per maand heb je dan redelijk geluid en kan je draaien wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Zatix Het gaat over een winkel, niet over een privépersoon. Dan ligt de zaak heel anders. Je moet ook betalen om reguliere radiio in je winkel te draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hetzelfde geldt voor gast172971 Ook voor een radio moet je betalen. En dat is ook dubbelop, de radiozender heeft namelijk een overeenkomst met de rechthebbenden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat mag niet, je kan alleen Royalty Free Music afspelen in het openbaar...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het slaat 10x nergens op, maar je moet idd betalen als winkel zijnde om muziek te mogen draaien. Ik vraag me alleen wel af of je nog steeds een Westers bedrijf (Buma Stemra?) moet betalen als winkel als je geen Westerse muziek draait. Daar gaan hun helemaal niet over. dus...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DragonNL
Dat hangt er maar van af wie die niet-westerse muziek heeft uitgegeven...........

Antwoorden (1)

Ja, net zoals je moet betalen als je een cd opzet of de radio aanzet. Het gaat om de muziek die openbaar gemaakt wordt en niet om de geluidsdrager. Of er beeld bij de muziek is, doet niet ter zake.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn 'ja' had betrekking op de vraag '"Moet ik dan alsnog aan Buma Stemra betalen" en niet op de hoofdvraag. Sorry voor de verwarring. Bekijk het filmpje uit mijn bron 'eerste hulp bij recht' voor meer uitleg.